Afrekenen met je mobiele telefoon is kinderlijk eenvoudig. Men neme een
telefoon die is uitgerust met een zogeheten Near Field Communication
(NFC)-chip. Houd deze vervolgens tegen een kastje, toets de pincode in en de
transactie is rond.
Er wordt druk geëxperimenteerd met de telefoon als betaalmiddel.
Klanten van Mobile2pay kunnen bij de Free Record Shop dvd’s afrekenen met
hun telefoon. En in Rotterdam draait het vorig jaar opgerichte Payter een
proef waaraan honderden consumenten en ongeveer veertig winkels en
uitgaansgelegenheden deelnemen.
Ook Rabo Mobiel (onderdeel van Rabobank) timmert flink aan de weg. Honderd
klanten van een C1000-filiaal in Molenaarsgraaf rekenen bij wijze van proef
hun boodschappen af met hun telefoon. Daarnaast zijn nog enkele
frisdrankautomaten en een krokettenautomaat van Febo in Amsterdam voorzien
van NFC-technologie.
Behalve betalen kunnen klanten van Rabo Mobiel met hun telefoon ook
overboekingen doen. Inmiddels maken 15 duizend klanten van Rabobank van deze
mogelijkheid gebruik. Dat is tien keer zoveel als vorig jaar, aldus Eric Jan
Pelt, directeur Marketing & Klantenservice van Rabo Mobiel.
Hoewel de verantwoordelijke bedrijven de proeven met mobiel betalen en
bankieren unaniem succesvol noemen, is het de vraag of mobiel betalen snel
grootschalig wordt ingevoerd.
De technologie is er, maar winkeliers en consumenten moeten nog wel
over de streep worden getrokken. In Rotterdam is de animo onder consumenten
nog gering, zo melden enkele deelnemers aan de Payterproef desgevraagd.
Of de detailhandel mobiel betalen zal omarmen, hangt grotendeels af van de
kosten. Hoe hoog die zijn, is nog onduidelijk. De proef van Payter is gratis
voor de deelnemende detaillisten, maar wat winkeliers hierna moeten betalen
is nog onbekend. Ook bij Rabo Mobiel zijn de kosten voor een commerciële
uitrol nog niet helder.
Voor de consument is het van belang dat hij of zij voldoende keuze
heeft in telefoons die zijn uitgerust met een NFC-chip. Daaraan schort het
nog.
Ook hikken gebruikers aan tegen allerlei beperkingen. Klanten van Payter
bijvoorbeeld moeten hun telefoon opwaarderen, net als een Chipknip. Dat kan
weliswaar telefonisch of via internet, maar het is wel een extra handeling.
Ook is het tegoed begrensd op 150 euro per dag. Een jas van 200 euro betalen
is dus niet mogelijk.
Wie mobiel bankiert bij Rabobank mag uit veiligheidsoverwegingen
maximaal duizend euro per week overboeken en maximaal 300 euro per
transactie. Bovendien kun je alleen geld overboeken naar personen of
bedrijven waar je al eerder zaken mee hebt gedaan.
Verder moeten consumenten nog overtuigd raken van de toegevoegde waarde van de
telefoon als betaalmiddel. Met een pinpas kun je tegenwoordig bijna overal
afrekenen. Waarom zou je dan ook nog een telefoon gebruiken? Mobiel
bankieren is handig als je onderweg bent, maar heeft verder weinig
toegevoegde waarde ten opzichte van internetbankieren.
Al met al lijkt het nog even te duren voor mobiel betalen gemeengoed wordt. De
ambitie is er. Nu de klanten nog.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl